زمان مطالعه: < 1 دقیقه
به نظر مى رسد مهلّب در صدد توضیح متن منقول در صحیح البخارى بوده و به سایر گزارش هاى دقیق تر و مشروح تر حدیث جابر بن سَمُره توجّه نداشته است. متن موجود در صحیح البخارى، مختصر و مبهم است. در نتیجه، احتمالات گوناگونى در باره آن متصوّر است.
ابن حجر عسقلانى، در نقد نظریه او به این نکته اشاره کرده و معتقد است: متون موجود در صحیح مسلم، مشخّص کرده اند که در زمان این دوازده نفر، اسلام، عزیز و منیع خواهد بود. آیا مى توان تصوّر کرد که افتراق دوازده گانه در میان مسلمانان رُخ دهد و باز هم عزّت اسلام را در پى داشته باشد؟(1)
با توجّه به دلایل ارائه شده در صفحات پیشین، حدیث «خلفاى دوازده گانه» تنها بر نظریه شیعه دوازده امامى قابل انطباق است و دیگر تحلیل ها و نظریه پردازى ها به جهت دارا بودن اشکالات متعدّد، نادرست اند.
1) ر. ک: فتح البارى: ج 13 ص 211.